Οι δύο εταιρείες του Λαυρίου
στήνουν την κυριαρχία τους
στο βιομηχανικό τοπίο.
Οι δύο μεγάλες μεταλλευτικές- μεταλλουργικές εταιρείες του Λαυρίου και της χώρας, η Ελληνική και η Γαλλική, θα ακολουθήσουν παράλληλες πορείες τις επόμενες δεκαετίες.
Θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής βιομηχανίας και την ατμομηχανή για την ανάπτυξη της χώρας …
Στις εγκαταστάσεις τους που λειτουργούν μέρα‑νύχτα κυριαρχούν τα «πλυντήρια» διαχωρισμού του μεταλλεύματος και οι κάμινοι τήξης.
Οι καμινάδες και τα καπναέρια γίνονται το σήμα κατατεθέν του λαυρεωτικού τοπίου.
Για την υποστήριξη της παραγωγής, και οι δύο εταιρείες διαθέτουν δικό τους μηχανουργείο, καθώς και χημείο για τις αναλύσεις.
Συνεχίζουν να αναπτύσσουν τις υποδομές μεταφορών διασυνδέοντας ορυχεία, εργοστάσια και λιμάνι.
Το ιδιόκτητο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελληνικής Εταιρείας φτάνει μέχρι την Καμάριζα και τα 23 χλμ. μήκος, ενώ εκείνο της Γαλλικής μέχρι και την Πλάκα με 35 χλμ. μήκος.
Στην Καμάριζα, μάλιστα, ανοίγεται το 1871 η πρώτη σήραγγα στην Ελλάδα.
Επίσης, οι εταιρείες διατηρούν στάβλους με εκατοντάδες ζώα, άλογα και μουλάρια, τα οποία και χρησιμοποιούν σε μεταφορές παράλληλα και συμπληρωματικά με τον σιδηρόδρομο.
Στο λιμάνι, κάθε εταιρεία διαθέτει δική της προβλήτα φορτοεκφόρτωσης. Η Γαλλική Σκάλα, που κατασκευάζεται το 1888, είναι εξοπλισμένη με δύο ατμοκίνητους γερανούς και έχει δυναμικότητα 1.000 τόνων ημερησίως.